ویژگیهای راهنمای تور

اردیبهشت 6, 1401 ۵:۵۳ ب٫ظ

راهنمای گردشگری

راهنمای گردشگری یکی از شغل های پرطرفدار دنیاست، یک راهنمای گردشگری مدام در سفر است، با انسانهای مختلفی از فرهنگهای مختلف، آداب و رسوم مختلف و کشورهای مختلف آشنا می شود. اما برخلاف آنچه که همه گمان می کنند همه چیز رویایی نیست. شغل راهنمای گردشگری یکی از شغل های سخت و پیچیده است. همه انسانها معمولا زمانی که در تعطیلات هستند به سفر می روند. اما راهنمای گردشگری سفر را بعنوان تفریح نمی رود. سفر رفتن شغل اوست. در طول سفر مسئولیت زیادی بر دوش اوست. مسئولیتی که اصولا هر کسی نمی تواند بر عهده بگیرد و از آن موفق بیرون بیاید.

بازار گردشگری در جهان بسیار رقابتی است. آژانسها و شرکت های گردشگری به زحمت در این رقابت برنده می شوند و موفق می شوند مسافر جذب کنند، پس به این راحتی این مسئولیت را بر دوش هر کسی نمی گذارند. راهنما نقش ستون اصلی تور را دارد. همه عناصر در پشت پرده هستند و شخصی که به صورت مستقیم با مسافرین در ارتباط است، راهنماست. یکی از مهم ترین مولفه های آژانسها برای سپردن تور به یک راهنما، تجربه اوست. این تجربه به راحتی بدست نمی آید. راهنمای تور باید ویژگی های خاصی دارا باشد که بتواند پیشرفت و مورد تایید آژانسها قرار بگیرد. در ذیل برخی از ویژگی های یک راهنمای خوب را به مختصر بیان خواهیم کرد.

باید کاریزماتیک باشید

یکی از خصوصیات مهم راهنما کاریزماتیک بودن اوست. اصولا در طول تورها بین یک تا 30 مسافر دارید. اگر شما شخصیتی کاریزماتیک باشید، می توانید تاثیر بسیار خوبی روی مسافرین داشته باشید. مهم ترین اتفاقی که در طول تور خواهد افتاد اینست که رابطه مراد و مریدی برقرار خواهد شد. مسافرین به تعاریف شما خیلی خوب گوش خواهند داد. آنها به برنامه ریزی های شما اعتماد خواهند کرد و معمولا مشکلی در طول تور برای شما به وجود نخواهند آورد.

شخصیت کاریزماتیک بر دو نوع است. یک نوعش اینست که شما بصورت خدادادی دارای چنین شخصیتی هستید، و دوم اینکه شما با تمرین های بسیار زیاد می توانید به این نوع از شخصیت دست یابید. از مهم ترین ویژگی های این افراد می توان از تاثیر کلام بر روی مسافرین نام برد. آنها به حرف شما گوش خواهند داد تا به هدف اصلی، که خوش گذشتن و  کسب اطلاعات و آشنایی با فرهنگ کشور میزبان است برسند.

بصورت کلی افراد کاریزماتیک دارای چنین خصوصیاتی هستند:

  • هدفگذاری و برنامه ریزی
  • تیزحسی
  • انعطاف پذیری
  • همگامی و راهبری
  • نفوذ کلام و فن بیان

دارای دانش

شما اگر کاریزماتیک ترین شخص دنیا هم باشید ولی دانشی نداشته باشید، اعتماد مسافرین را از دست می دهید. آنها کم کم از شما جدا می شوند و به حرفهای شما گوش نخواهند داد. شما حتما باید اطلاعات کامل درباره مکانی که در آن حضور دارید و درباره اش توضیح می دهید داشته باشید. شما باید با دانش کافی بتوانید جواب سوالات مسافرین را بدهید.

فرض کنید اگر دانش کافی درباره مسائل نداشته باشید و در یک مکان تاریخی دو راهنما برای دو گروه مختلف باشید و راهنمای دیگر در حال توضیح دادن باشد، مسافرین شما به سمت راهنمای دیگر کشیده می شوند. آنجاست که شما دیگر اعتماد مسافرین خود را از دست داده اید و مشکلات زیادی برای خود فراهم کرده اید.

ارتباط برقرار کردن

اگر شما اطلاعات فوق العاده ای هم داشته باشید ولی نتوانید با مسافرینتان ارتباط برقرا کنید، مطمئنا باز هم مشکلات زیادی برای شما پیش می آید. شما باید بتوانید رابطه دوستی با مسافرین برقرار کنید. باید مسافرین را در زمینه های مختلف با خودتان همراه کنید. نباید فقط توضیح دهنده باشید. می توانید با پرسیدن نظراتشان و اطلاعاتشان درباره موضوعات مختلف، آن ها را همراه کنید.

شما همیشه در یک سایت تاریخی نیستید که مدام در حال توضیح دادن تاریخ باشید. راهنما با مسافرین به کافی شاپ و رستوران هم می رود. باید بتوانید  در همه جا با آنها مثل یک دوست رفتار کنید. یکی از خاصیت های سفر، آشنایی با اشخاصی با فرهنگ و زبان دیگر است. آنها می خواهند درباره زندگی مردم کشور میزبان هم بدانند. پس بهتر است در ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف هم مهارتی داشته باشیم.

اشتیاق

یکی از ویژگی های مهم راهنما اشتیاق به شغل خود است. راهنما بودن بسیار کار مشکلی است. شما مدام در سفر هستید. در تعطیلات، آخر هفته ها، حتی شاید زمانی که در طول سفر هستید یک مشکل جدی برای خانواده تان پیش بیاید ولی شما در کنار آنها نیستید. شما همیشه یک مشکل جدی بنام کسری خواب خواهید داشت. ممکن است صدها بار به یک مکان گردشگری رفته باشید و برای شما تکراری شده باشد.

ولی به دور از همه اینها، اگر شما مشتاق باشید، عاشق کارتان باشید، این اشتیاق را به مسافرین منتقل می کنید. هرگز نباید اجازه بدهید سفر برای شما تکراری و خسته کننده شود، چون دقیقا این عدم رضایت به مسافرین منتقل می شود.

حس شوخ طبعی

مدام در جاده ها و سایت های تاریخی بودن مسافرین را خسته می کند. تنها راه پرانرژی نگه داشتن مسافرین شوخ طبعی شماست. اگر مدام درباره تاریخ، فرهنگ و زندگی مردم حرف زده شود، مسافرین خسته می شوند. ولی با حس شوخ طبعی می توانیم از خسته شدن و تکراری شدن اماکن گردشگری برای مسافرین جلوگیری کنیم. قطعا داستانهای طنز یکی از راههای جلوگیری از خستگیست. بطور مثال می توانید از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه و همسرانش بگویید، قطعا کارگشاست!

برنامه ریزی

یکی از فرقهای تورهای ورودی در ایران با بقیه کشورها اینست که در ایران مسافرین قصد دارند چندین شهر مختلف را بازدید کنند. مسیری که بیشترین بازدید را دارد و به نام مسیر کلاسیک مشهور است، شهرهایی مثل تهران، کاشان، اصفهان، میبد، یزد و شیراز است. پس شما باید بخش زیادی از طول سفر را در جاده باشید و اماکن گردشگری زیادی را دیدن کنید.

اگر شما مهارت برنامه ریزی که قطعا لازمه آن تجربه است را نداشته باشید متاسفانه به مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد. در طول سفر شما باید حواستان به ساعت شروع و پایان کار اماکن گردشگری باشد. زمان نهار، شام یکی از مهم ترین هاست. باید برای طول سفر، استراحت بین راه و هر چیز دیگری برنامه داشته باشید. اگر تا بحال مسیری را نرفته باشید، می توانید از راهنماهای قدیمی تر کمک بخواهید.

دانش زبانی

قطعا یکی از ویژگی های مهم راهنما دانش زبانی است. راهنما باید به زبان بین المللی یعنی زبان انگلیسی مسلط باشد. حتی اگر زبانهای دیگری جز انگلیسی مسلط هستید، باید انگلیسی را هم خوب صحبت کنید.  دانش زبانی شما باعث می شود درک مطالب برای مسافرین راحت تر باشد. مشکلات مسافرین را به راحتی حل و فصل کنید. بلد بودن زبان تخصصی، یعنی لغات مربوط به گردشگری و تاریخی یکی از خصوصیات مهم راهنماست. فراموش نکنیم که در مصاحبه های شغلی اولین سوالی که از راهنما می شود درباره سطح زبانی اوست.

حرفه ای بودن

معمولا ک راهنما در شرایط مختلف قرار می گیرد، در بعضی اوقات فشار زیادی روی راهنماست. ممکن است اشتباهی از سمت آژانس، یا خود راهنما اتفاق بیافتاد. راهنما باید زیر این فشارها حرفه ای بودن خود را نشان دهد. در اصل فرق راهنمای تازه کار با حرفه ای در همین است. راهنمای حرفه ای می داند در شرایط مختلف چه چیزی را بگوید، چه چیزی را نگوید. هرگز با مسافر تندی نمی کند. به تمام حرف های مسافر، حتی به ناحق گوش خواهد داد و بهترین راه را برای حل آن پپدا خواهد کرد.

مصطفی رضائی

مربی ملی فدراسیون جهانی راهنمایان

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *